Bovington


I södra England ligger det en liten stad som heter Bovington och där finns ett av världens absolut största stridsvagnsmuseum. Andra världskriget utvecklade den tekniska krigföringen som hade påbörjats i det första världskriget. Men det var först under andra världskriget som både stridsvagnar och flygplan fick den ryktbarhet som de inte hade i första världskriget. Flygplan som den engelska Spitfire, japanska Zero, tyska Messerschmitt, amerikanska Mustang och den flygande fästningen, B-17, har alla sina givna platser i historien. Det har även den amerikanska stridsvagnen Sherman, den sovjetiska T-34:an, den brittiska Mathilda och den tyska Panthern men ingen har kanske uppnått sådan ryktbarhet och fruktan som den tyska stridsvagnen Tiger I (Panzerkampfwagen VI Ausführung H).

Tiger I hade ett pansar som fiendens stridsvagnar hade svårt att penetrera på avstånd. Tigerns 88 mm kanon kunde däremot på samma avstånd utan problem slå ut fiendens pansar. Tigerns tjocka pansar och kraftiga kanon var dock på bekostnad av dess snabbhet och rörlighet samt att den var oerhört bränsletörstig. Tiger I började tillverkas 1942 och användes för första gången vid Leningrads fronten hösten 1942. Det tillverkades endast 1355 exemplar mellan 1942 och 1945. Detta kan jämföras med den sovjetiska T-34:an som i slutet på 1945 hade tillverkats i hela 57 000 exemplar. Trots sitt numerära underläge var Tigern fruktad på alla fronter. En strid mellan en Tiger I och flera T-34:or liknade en strid mellan en argsint tjur (Tigern) och en flock vildhundar (T-34). Tigern slog ut flera T-34:or men de senares numerära överlägsenhet ledde ofta till att Tigern tvingades fly eller se sig besegrad av den vildsinta flocken T-34:or.

Nuvarande status: Museum (2008).

Adress: Linsay Rd, Bovington, Wareham BH20 6JG.

Att ta sig dit: Tåg till Wool och därifrån buss till museet.

Kommentar:

På flera platser i Europa finns det både T-34:or och Shermans uppställda vid kyrkogårdar, museum eller på andra plaster som en form av minnesmonument. När det gäller Tiger I finns det bara sju stycken kvar som kan besökas, låt vara i skiftande skick och ibland ett hopplock av flera tigrar. Förutom den i Bovington finns två i Moskva, två i Frankrike, en i vardera Australien och USA. Det kanske finns någon mer hopplockad Tiger hos någon privat samlare någonstans. Även om jag inte är intresserad av pansarhistoria så finns det något speciellt med Tigern som känns fascinerande, spännande och mytomspunnet. Något som gör att jag inte kan förneka att det inom mig finns en militärromantiker som väcks till liv varje gång jag närmar mig en Tiger.

Bovingtons Tiger erövrades i Tunisien i april 1943 och hade skadats i strid med en engelsk Churchill stridsvagn. Den fördes senare till England där den blev stående under en längre tid. Men 2003 reparerades den för ca 2.5 miljoner svenska kronor till körbart skick. Tiger stridsvagnen är bara en av flera stridsvagnar på museet, men det råder nog ingen tvekan om vem som är den främsta attraktionen.

Litteraturtips: Spielberger, Walter J: Tigers I and II and Their Variants (2007).