Ca fyra mil öster om Växjö ligger Vägershult och där intill Sandsjön upprättades 1942 ett interneringsläger för norska medborgare som av disciplinära skäl flyttats dit från andra svenska fängelser. Lägret drevs av kungliga Socialstyrelsen och den norska legationen i Stockholm och bestod av ca tio byggnader (fångbaracker, administration, kök/matsal, tvättstuga). Lägret hade låg säkerhet och var inte omgivet av något stängsel vilket ledde till att flera fångar kunde rymma. Fångarna sysselsattes med diverse skogs, jordbruks- och vägarbeten. Under hösten 1944 blev lägret ett interneringsläger för tyska flyktingar och desertörer som flytt till Sverige från främst Norge och Finland. Ett mindre antal andra nationaliteter fanns också i lägret som flytt till Sverige under kriget. Säkerheten kring lägret blev också högre och därför upprättades ett taggtrådsstängsel runt lägret. Fångarna användes bl.a. för att bygga en väg mellan Lenhovda och Kosta. Efter kriget återfördes fångarna till sina respektive hemländer. De sista lämnade lägret på hösten 1945. Mellan 1942 och 1944 satt ca 580 norrmän i lägret och mellan 1944 och 1945 ca 350 desertörer och flyktingar.
Nuvarande status: Raserat med monument (2026).
Att ta sig dit: Bil.
Litteraturtips: Tobias Berglund, Niclas Sennerteg: Svenska koncentrationsläger i Tredje rikets skugga (2018).
Efter kriget revs lägret men ca tjugo meter sydöst om lägret finns en jordkällare som fungerade som lägrets matkällare. Den ligger dock på privat mark men väl synlig och lätt att hitta. Det monument som finns ligger vid en rastplats intill Sandsjön och är tillägnat de tyska och österrikiska flyktingar/desertörer som satt i lägret. Monumentet är skapat av en okänd tysk fånge som satt i lägret.