Baldham


Drygt en mil öster om München ligger Baldham och där lät Hitler bygga en arbetsstudio för skulptören Josef Thorak. Thorak hade redan under tjugotalet börjat göra sig ett namn och tilldelades diverse priser för sina skulpturer. Hans monumentala skulpturer uppvisade en form mänsklig perfektionism och var något som tilltalades av nazisterna som en avspegling och idealisering av den perfekta människans form. Thorak kom under trettiotalet att anlitas av nazisterna för flera arbeten med att utsmycka diverse platser, bl.a. partiområdena i Nürnberg, den tyska paviljongen vid världsutställningen i Paris 1937 och Rikskansliet i Berlin för att nämna några.

På sätt och vis så blev Thorak nazisternas hovskulptör och åtnjöt en stor respekt bland de nazistiska topparna, inte minst Hitler. Hans nära samarbete med nazisterna gav honom också stora sociala och ekonomiska fördelar. Fram till 1937 hade Thorak sin arbetsstudio i Münchens konstpaviljong, men 1938 gav Hitler arkitekt Albert Speer, i uppdrag att bygga en ny större arbetsstudio åt Thorak i Baldham. Bygget av studion pågick fram till 1941 och här kunde skulpturer upp till 17 meter höga tillverkas. Efter kriget avnazifierades han och kunde återuppta sitt yrke som skulptör. Han dog hastigt 1952 vid 63 års ålder. Flera av Thoraks skulpturer har överlevt till våra dagar.

Nuvarande status: Bevarad (2024).

Läge: 48°05' 46.92" N 11°46' 52.90" E

Att ta sig dit: Bil.

Kommentar:

Studion klarade sig igenom kriget utan skador och fungerade under flera årtionden som bl.a. skola och filmstudio innan statens arkeologiska samling tog över studion 1989. Studion är inte öppen för besökare och den ligger inom ett avspärrat område som endast behöriga har tillträde till. Dess framsida skyms av vegetation men studions baksida går att se från en intilliggande lekpark.  

Litteraturtips: Huener, Jonathan: The Arts in Nazi Germany: Continuity, Conformity, Change (2006).